dinsdag 10 november 2015

Internet - Stay Connected in Japan

Japan, synoniem met digitalisering, toch...? Ja, maar het systeem werkt anders dan in Europa. Misschien hoef je op reis minder "connected" te zijn,  toch kan het hinderlijk zijn als je op geen enkele manier je telefoon of computer kunt koppelen met de WiFi in je hotel. Tijdens mijn reis deze keer heb ik kennis gemaakt met Ninja WiFi - perfect internet en 10% korting via deze link! Lees hieronder verder.







In een land als Japan waar iedereen zo'n intieme relatie heeft
...met zijn mobiele telefoon en zijn computer, en constant on-line lijkt te zijn - in de grote Starbucks hebben ze zelfs een centrale tafel met stopcontacten om je apparaten op te laden en waar je kunt zitten werken met "Free Wifi" internet,
blijkt het toch een probleem te zijn om internet connectivity te handhaven. Als je wat langer van huis weg bent en contact wilt houden met familie en vrienden, moet je, voor je afreist naar Japan, goed bedenken hoe je dat wilt doen.
Sommige grote providers in Nederland als Vodafone, bieden speciale regelingen aan die voordelig zijn - maar uit beperkte databundels bestaan. Als je af en toe wilt internetten, sms-en of bellen, is dat voldoende.
Wil je onbeperkt toegang hebben tot internet, foto's doorsturen, bloggen, on-line zijn, dan heb je in Japan regelmatig een probleem. De aankondiging "Free WiFi" blijkt vaak een dode mus te zijn - het wi-fi icoontje verschijnt vrolijk op je scherm,
maar vaak is zelfs een e-mail versturen moeilijk, zo niet onmogelijk.
Op reis wil je niet al te veel hoeven nadenken over dit soort dingen en dus is het handig om te denken over een pocket wi-fi rental. Die heb je in verschillende soorten en maten - bijvoorbeeld: een beperkte databundel voor twee-drie weken, en daarna langzaam internet. Dat kan voordelig zijn voor wie een spaarzaam gebruik maakt van zijn voorraad.
In steeds meer steden in Japan tref je bovendien internet punten aan waar je ook je computer of telefoon kunt opladen - maar ook die zijn helaas zeer beperkt te gebruiken. In hotels laat wi-fi nog altijd veel te wensen over, vooral in de traditionele Japanse ryokan. Er zijn uitzonderingen - bovenop de heilige berg Koya, in een simpele tempelkamer, had ik ineens perfecte wi-fi.
Vaak bieden de hotels als soelaas LAN-kabels, maar wie heeft daar tegenwoordig nog de aansluiting voor bij zich? Maar het blijft hit-and-miss met de connectivity in Japan. De wi-fi's in de hotels worden bovendien erg langzaam of onmogelijk voor serieus gebruik, wanneer alle gasten eraan hangen. Ik heb weleens tot 3-4 uur 's nachts moeten wachten tot ik aan de slag kon.
Voordat ik deze keer naar Japan vertrok, ontving ik een mail van het bedrijf Ninja WiFi in Tokio: zij vroegen of ik met hen wilde samenwerken en via mijn blog voor hen adverteren. Ze zijn een relatief nieuwe Pocket WiFi rental voor buitenlandse bezoekers aan Japan. Ze gaven me twee pocket WiFis om een maand lang uit te proberen. Rechts AU Ninja, die er in zijn eentje per Shinkansen vandoor is gegaan, maar in Kyushu door Japan Rail is onderschept en naar huis is gestuurd.
Links Softbank Ninja. De twee Ninjas functioneerden prima - ik reisde zonder alle problemen en zweetdruppels die ik de vorige keren had om mijn blog on-line bij te houden. Slechts een keer had ik geen bereik. De Ninjas kosten 900 Yen per dag voor onbeperkt internet, maar wie zich via deze link of via de banner op mijn startpagina aanmeldt, krijgt 10% korting.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten