vrijdag 4 oktober 2013

Lunch!

Even voor twaalven ging ik de deur uit in het buurtje waar ik logeer. Ik wist niet wat ik zag: van een netwerk van rustige straatjes was het ineens veranderd in een  drukke buurt, drommen "salari-men" in witte overhemden en hun vrouwelijke collega's haastten zich doelgericht door het buurtje op weg naar hun favoriete lunch. Een aantal restaurants hebben draagbare vitrines op het trottoir gezet en verkopen daar hun lunchboxes. Het geld wordt hier verdiend met de lunch.



Bij de populaire eettentjes staat meteen een rij wachtenden.

Dit Chinese restaurant doet goede zaken: zowel bij de toonbank met lunchboxes als bij de ingang staat een rij hongerigen.  

Elders is het rustiger maar ook hier zijn ze na 30 minuten uitverkocht.






















De bento-fabriek noemen ze zich hier. Achter de toonbank is een keuken zichtbaar waar de lunchboxes worden geproduceerd. Lopend door de buurt naar het postkantoor zie ineens restaurants die me anders niet opvallen. In zelfs de kleinste spelonk van de straat zit een restaurant, alles is er: Japans, Chinees, Nepalees, westers........de lunch-cultuur is nog springlevend. Zo te zien is de gemiddelde prijs, hoewel er duurder en goedkoper is, per lunchbox 550 yen.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten